D. TUJUAN & FUNGSI PERATURAN-PERATURAN PENDIDIKAN
Kod etika profesionalisme keguruan dan peraturan pendidikan mempunyai tujuan dan fungsi tersendiri. Perkataan etika berasal dari bahasa yunani iaitu ‘ethos’ yang bererti watak kesusilaan atau adat kebiasaan. Pengertian tentang etika lazimnya disama ertika dengan moral dan akhlak. Perkataan moral berasal dari bahasa latin iaitu ‘mos’ atau ‘mores’ yang bermaksud adat kebiasaan atau cara hidup seseorang dengan mengamalkan perbuatan yang baik (kesusilaan). manakala akhlak dari bahasa arab yang bermaksud sifat yang tertanam dalam jiwa seseorang, darinya terbentuklah perbuatan yang menjadi amalan. Maksud yang biasa digunakan ialah satu peraturan yang menjadi panduan hidup manusia. Ia berkaitan dengan tingkah laku, adat dan cara hidup serta aspek-aspek niat dan kecenderungan seseorang atau masyarakat dalam melakukan sesuatu aktiviti. Mengikut kamus dewan IV (2005) etika membawa maksud suatu sistem dasar akhlak, adat atau tingkah laku atau kesusilaan.
Berikut adalah penerangan tentang tujuan dan
fungsi peraturan-peraturan pendidikan di malaysia. Pencegahan bermaksud
mencegah guru-guru atau pegawai pendidikan daripada melakukan perkara-perkara
yang boleh memburukkan imej institusi pendidikan dan penyalahgunaan kuasa.
Selain itu, untuk mengelakkan dari berlakunya amalan-amalan yang melanggar
peraturan-peraturan tersebut seperti surat pekeliling, memo pemberitahuan &
papan tanda amaran.
Pengajaran memberikan kepada guru-guru serta
pegawai pendidikan melalui kes-kes yang lepas serta hukuman yang dikenakan
untuk setiap kesalahan yang dilakukan. Seterusnya, tindakan yang dikenakan
untuk menjadikan iktibar dan panduan kepada pegawai yang terlibar dan
pihak-pihak lain agar perkara yang sama tidak berulang seperti hukuman
diturunkan pangkat & ditukar tempat kerja.
Falsafah pendidikan guru
telah menyatakan ciri-ciri guru yang dihasratkan oleh malaysia iaitu berpekerti
mulia, berpandangan progresif dan saintifik, bersedia menjunjung aspirasi
negara serta menyanjung aspirasi kebudayaan negara, menjamin perkembangan
individu dan memelihara suatu masyarakat yang bersatu padu, demokratik,
progresif dan berdisiplin. Ciri-ciri tersebut adalah bagi memenuhi standard
guru malaysia yang bertaraf dunia. Standard tersebut meliputi amalan nilai
profesionalisme keguruan, pengetahuan & kefahaman dan kemahiran pengajaran
dan pembelajaran. Sehubungan itu, peraturan-peraturan dan undang-undang
pendidikan dibentukan untuk mempastikan pendidikan di malaysia berkembang maju
yang dapat menandingi pendidikan di negara-negara maju di dunia. Bagi
memastikan pelaksanaan pendidikan yang berkesan, kod etika profesionalisme
keguruan membina yang meletakkan kepentingan dan tanggungjawab guru kepada
murid, ibu bapa, profesion & rakan sejawat dan masyarakat & negara.
Guru-guru mesti faham dan sedar bahawa tangungjawabnya begitu besar. Peranan
dan sumbangan guru menentukan masa depan negara.
0 comments