B. PELAKSANAAN KOD ETIKA PROFESIONALISME KEGURUAN DAN CABARAN DI MALAYSIA

by - December 02, 2021

 

Kod etika keguruan

Menurut Kamus Dewan (1970), “guru” merujuk kepada pendidik, guru, dan pengasuh. Jika kita mendalami sedikit, ketiga, pendidik merujuk kepada orang yang bercucuk tanam dan melatih. Guru adalah seseorang yang mengajar orang lain, dan pengasuh adalah penyayang, penyayang dan mendidik. Dan pengajaran pula melibatkan menuntut ilmu dalam bidang atau tempat untuk memasuki sekolah, tempat belajar, pengajaran dan pembelajaran, dan apa-apa sahaja yang berkaitan dengan guru. Setiap profesion dalam pekerjaan mempunyai kod etika tersendiri. Kod etika ini juga tergolong dalam profesion guru. Setiap guru hendaklah mematuhi kod etika masing-masing demi menjaga martabat, akhlak dan maruah profesion perguruannya. Di Malaysia, "Kod Etika Profesional Perguruan" yang disyorkan oleh Kementerian Pelajaran adalah platform dan panduan kepada setiap guru untuk mengekalkan imej profesionalnya.

PELAKSANAAN KOD ETIKA

Antara pelaksanaan bagi kod etika profesionalisme keguruan di Malaysia ialah memiliki kelayakan akademik yang seutuhnya. Oleh kerana guru memainkan peranan penting dalam pembangunan negara, tahap profesionalisme kerja guru yang tinggi memerlukan guru mempunyai kelayakan akademik yang minimum dan menyertai kursus latihan sebelum dan semasa mereka berkhidmat sebelum mula mengajar di mana-mana sekolah.Guru hendaklah memperoleh sijil pengurusan atau diploma pendidikan dan ijazah sarjana muda dalam bidang perguruan yang diiktiraf oleh Kerajaan Pendidikan Malaysia (KPM), serta mendapat latihan perguruan untuk menjadi guru bertauliah. Guru juga harus memahami kaedah pengajaran, dan kajian mendalam tentang mata pelajaran yang akan diajar. Pengetahuan kandungan mata pelajaran yang diajar oleh guru hendaklah terlebih dahulu melebihi keperluan pendidikan arus perdana supaya seiring dengan keperluan dan kemahiran abad ke-21. Dalam erti kata lain, jika guru ingin menguasai kaedah pengajaran abad ke-21, mereka mesti mengambil langkah pertama, menguasai isi kandungan mata pelajaran yang diajar, menyesuaikan kaedah pengajaran secara aktif, dan menambah baik kaedah pengajaran serta belajar untuk memudahkan pelajar memahami apa yang ingin disampaikan oleh guru.

Selain itu, melalui etika akhlak merupakan pelaksanaan profesion keguruan yang cemerlang. Guru yang berakhlak mulia akan mudah mendidik anak muridnya supaya mereka dapat mengikut arahan dengan baik. Guru perlu menyemai intipati kasih sayang dengan memuji murid dan memanggil mereka dengan lembut. Guru yang sering mengingati nama pelajar dan sering memanggil nama mereka, pelajar lebih bersedia mengikuti (P&P), wajah pelajar ceria, perjalanan (P&P) yang meriah dan menarik, kerana pelajar berani bertanya dan berbincang Dan perasaan tidak dipinggirkan. Perasaan ini akan dibawa keluar dari bilik darjah, iaitu pelajar lebih bersedia untuk bertegur sapa dengan guru dan lebih menghormati guru. Oleh itu, guru hendaklah memberi perhatian kepada tingkah laku dan mempunyai tahap kesabaran, pemurah dan ketenangan yang tinggi dalam mengawal situasi yang tidak dijangka. Dalam masa yang sama, seseorang guru seharusnya bersedia dari segi fizikal dan mental untuk menggalas tanggungjawab menjadi pengganti ibubapa juga menjadi penasihat dan pebimbing dalam membentuk sahsiah dan akhlak murid.

CABARAN DALAM KOD ETIKA PROFESIONALISME KEGURUAN MALAYSIA

 Walaubagaimanapun, terdapat juga beberapa cabaran dalam kod etika profesionalisme keguruan di Malaysia iaitu Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) menerusi dunia maya yang merupakan cabaran baharu bagi seseorang guru. Jika dahulu peranti telekomunikasi seperti telefon pintar dan gajet platform aplikasi dalam talian dilarang dibawa ke sekolah, namun kini sebaliknya apabila dunia pendidikan berada dalam alam maya dan dilakukan di rumah. Pengajaran secara online adalah merupakan satu-satunya cara yang boleh digunakan bagi seseorang guru untuk menyampaikan ilmu kepada anak muridnya. Krisis global yang disebabkan oleh penularan wabak COVID-19 bukan sahaja melambatkan pembelajaran dan pengajaran tradisional, tetapi juga menjadikan tugas guru lebih mencabar apabila mereka mesti menyesuaikan diri dengan norma kehidupan. Melalui Google Meet, Zoom, Whatsapp, Telegram, dll. Ia juga membolehkan guru secara tidak langsung mula menguasai dunia teknologi maklumat (IT) dan memiliki literasi teknologi komunikasi dan maklumat (ICT).

Seterusnya, kesabaran dan tanggungjawab yang menjadi cabaran dalam kod etika profesional. Jika dahulu guru sering disanjung dan disanjung sebagai insan yang disegani oleh pelajar, ibu bapa dan masyarakat. Tetapi malangnya, hari ini kita sering mendengar kebanyakan pelajar tidak menghormati guru mereka. Sebagai contoh, guru diperlekehkan oleh ibu bapa pelajar kerana menganggap mereka sahaja yang betul. Guru juga telah didakwa atas jenayah yang tidak setimpal dengan pengorbanan yang dilakukan. Ini membuatkan anak-anak ibu bapa sebegini merasakan bahawa mereka melakukan perkara yang betul, dan rasa hormat terhadap pelajar semakin pudar. Kealpaan dan ketidakpedulian ibu bapa terhadap pelajaran anak-anak. Sewajarnya, ibu bapa menerima tanggungjawab guru, bukan sahaja mengajar mata pelajaran untuk lulus peperiksaan, tetapi juga mendidik pelajar melalui penerapan nilai-nilai murni dan sahsiah yang terpuji. Namun, kebanyakan ibu bapa hanya mementingkan prestasi akademik, bukan personaliti yang baik, jadi sekiranya mereka melakukan kesilapan, anak-anak mereka tidak harus dikutuk.

KESIMPULANNYA

Etika profesional adalah garis panduan yang bertujuan untuk meningkatkan kualiti pengajaran, produktiviti, dan disiplin dengan menekankan semua aspek yang berkaitan dengan peraturan dan tamadun, peranan nilai, dan tingkah laku profesional dalam masyarakat. Oleh itu, guru harus sentiasa menghargai gerak kerja yang dilakukan oleh pihak sekolah, Pendidikan Pelajaran Daerah (PPD) dan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) untuk meningkatkan profesionalisme guru ke tahap yang lebih baik. Guru juga perlu sedar dan faham bahawa tanggungjawab itu amat berat.

You May Also Like

0 comments