B. PELAKSANAAN KOD ETIKA PROFESIONALISME KEGURUAN DAN CABARAN DI MALAYSIA
Kod etika keguruan
Menurut Kamus Dewan (1970), “guru” merujuk kepada pendidik, guru, dan pengasuh. Jika kita mendalami sedikit, ketiga, pendidik merujuk kepada orang yang bercucuk tanam dan melatih. Guru adalah seseorang yang mengajar orang lain, dan pengasuh adalah penyayang, penyayang dan mendidik. Dan pengajaran pula melibatkan menuntut ilmu dalam bidang atau tempat untuk memasuki sekolah, tempat belajar, pengajaran dan pembelajaran, dan apa-apa sahaja yang berkaitan dengan guru. Setiap profesion dalam pekerjaan mempunyai kod etika tersendiri. Kod etika ini juga tergolong dalam profesion guru. Setiap guru hendaklah mematuhi kod etika masing-masing demi menjaga martabat, akhlak dan maruah profesion perguruannya. Di Malaysia, "Kod Etika Profesional Perguruan" yang disyorkan oleh Kementerian Pelajaran adalah platform dan panduan kepada setiap guru untuk mengekalkan imej profesionalnya.
PELAKSANAAN
KOD ETIKA
Antara
pelaksanaan bagi kod etika profesionalisme keguruan di Malaysia ialah memiliki kelayakan akademik yang seutuhnya.
Oleh kerana guru memainkan peranan penting dalam pembangunan negara, tahap
profesionalisme kerja guru yang tinggi memerlukan guru mempunyai kelayakan
akademik yang minimum dan menyertai kursus latihan sebelum dan semasa mereka
berkhidmat sebelum mula mengajar di mana-mana sekolah.Guru hendaklah memperoleh
sijil pengurusan atau diploma pendidikan dan ijazah sarjana muda dalam bidang perguruan
yang diiktiraf oleh Kerajaan Pendidikan Malaysia (KPM), serta mendapat latihan
perguruan untuk menjadi guru bertauliah. Guru juga harus memahami kaedah
pengajaran, dan kajian mendalam tentang mata pelajaran yang akan diajar.
Pengetahuan kandungan mata pelajaran yang diajar oleh guru hendaklah terlebih
dahulu melebihi keperluan pendidikan arus perdana supaya seiring dengan
keperluan dan kemahiran abad ke-21. Dalam erti kata lain, jika guru ingin
menguasai kaedah pengajaran abad ke-21, mereka mesti mengambil langkah pertama,
menguasai isi kandungan mata pelajaran yang diajar, menyesuaikan kaedah
pengajaran secara aktif, dan menambah baik kaedah pengajaran serta belajar
untuk memudahkan pelajar memahami apa yang ingin disampaikan oleh guru.
Selain
itu, melalui etika akhlak merupakan
pelaksanaan profesion keguruan yang cemerlang. Guru yang berakhlak mulia akan
mudah mendidik anak muridnya supaya mereka dapat mengikut arahan dengan baik.
Guru perlu menyemai intipati kasih sayang dengan memuji murid dan memanggil
mereka dengan lembut. Guru yang sering mengingati nama pelajar dan sering
memanggil nama mereka, pelajar lebih bersedia mengikuti (P&P), wajah
pelajar ceria, perjalanan (P&P) yang meriah dan menarik, kerana pelajar
berani bertanya dan berbincang Dan perasaan tidak dipinggirkan. Perasaan ini
akan dibawa keluar dari bilik darjah, iaitu pelajar lebih bersedia untuk
bertegur sapa dengan guru dan lebih menghormati guru. Oleh itu, guru hendaklah
memberi perhatian kepada tingkah laku dan mempunyai tahap kesabaran, pemurah
dan ketenangan yang tinggi dalam mengawal situasi yang tidak dijangka. Dalam
masa yang sama, seseorang guru seharusnya bersedia dari segi fizikal dan mental
untuk menggalas tanggungjawab menjadi pengganti ibubapa juga menjadi penasihat
dan pebimbing dalam membentuk sahsiah dan akhlak murid.
CABARAN DALAM KOD ETIKA
PROFESIONALISME KEGURUAN MALAYSIA
Walaubagaimanapun,
terdapat juga beberapa cabaran dalam kod etika profesionalisme keguruan di
Malaysia iaitu Pengajaran dan
Pembelajaran (P&P) menerusi dunia maya yang merupakan cabaran baharu
bagi seseorang guru. Jika dahulu peranti telekomunikasi seperti telefon
pintar dan gajet platform aplikasi dalam talian dilarang dibawa ke sekolah,
namun kini sebaliknya apabila dunia pendidikan berada dalam alam maya dan
dilakukan di rumah. Pengajaran secara online adalah merupakan
satu-satunya cara yang boleh digunakan bagi seseorang guru untuk menyampaikan
ilmu kepada anak muridnya. Krisis global yang
disebabkan oleh penularan wabak COVID-19 bukan sahaja melambatkan pembelajaran
dan pengajaran tradisional, tetapi juga menjadikan tugas guru lebih mencabar
apabila mereka mesti menyesuaikan diri dengan norma kehidupan. Melalui Google
Meet, Zoom, Whatsapp, Telegram, dll. Ia juga membolehkan guru secara tidak
langsung mula menguasai dunia teknologi maklumat (IT) dan memiliki literasi
teknologi komunikasi dan maklumat (ICT).
Seterusnya,
kesabaran dan tanggungjawab yang menjadi
cabaran dalam kod etika profesional. Jika dahulu guru sering disanjung dan
disanjung sebagai insan yang disegani oleh pelajar, ibu bapa dan masyarakat.
Tetapi malangnya, hari ini kita sering mendengar kebanyakan pelajar tidak
menghormati guru mereka. Sebagai contoh, guru diperlekehkan oleh ibu bapa
pelajar kerana menganggap mereka sahaja yang betul. Guru juga telah didakwa
atas jenayah yang tidak setimpal dengan pengorbanan yang dilakukan. Ini
membuatkan anak-anak ibu bapa sebegini merasakan bahawa mereka melakukan
perkara yang betul, dan rasa hormat terhadap pelajar semakin pudar. Kealpaan
dan ketidakpedulian ibu bapa terhadap pelajaran anak-anak. Sewajarnya, ibu bapa
menerima tanggungjawab guru, bukan sahaja mengajar mata pelajaran untuk lulus
peperiksaan, tetapi juga mendidik pelajar melalui penerapan nilai-nilai murni
dan sahsiah yang terpuji. Namun, kebanyakan ibu bapa hanya mementingkan
prestasi akademik, bukan personaliti yang baik, jadi sekiranya mereka melakukan
kesilapan, anak-anak mereka tidak harus dikutuk.
KESIMPULANNYA
Etika
profesional adalah garis panduan yang bertujuan untuk meningkatkan kualiti
pengajaran, produktiviti, dan disiplin dengan menekankan semua aspek yang
berkaitan dengan peraturan dan tamadun, peranan nilai, dan tingkah laku
profesional dalam masyarakat. Oleh itu, guru harus sentiasa menghargai gerak
kerja yang dilakukan oleh pihak sekolah, Pendidikan Pelajaran Daerah (PPD) dan Kementerian
Pelajaran Malaysia (KPM) untuk meningkatkan profesionalisme guru ke tahap yang
lebih baik. Guru juga perlu sedar dan faham bahawa tanggungjawab itu amat
berat.
0 comments